Criteria voor een geslaagde workshop

Onder het motto “ieder jaar minstens een workshop” volg ik wel eens workshops. Zoals met alles leg ik de lat vrij hoog. Ik reflecteer achteraf wat ik ervan vond, vooral of het het geld waard was en wat ik zelf beter zou doen moest ik leerkracht zijn. Ooit zal ik het misschien eens zijn. Mijn eigen (waslijst) criteria in willekeurige volgorde voor een geslaagde workshop heb ik alvast.

  • Betaalbaar
  • Op zijn minst nog een vrije plaats voor mij
  • Redelijk in de nabije toekomst gepland: net lang genoeg om iets te hebben om naar uit te kijken,
    maar niet te lang om ongeduldig te worden van het wachten
  • Deelnemers die op tijd komen of een leerkracht die ongeveer 5 minuten na het start-uur begint
    (niet blijven wachten op godot)
  • Creatief uitdagend
  • Technisch verrijkend
  • Voldoende voorbeeldjes die na te maken zijn & inspireren
  • Ruim in tijd (leuk als het op tijd gedaan is of als er nog ruimte is om extra dingen te maken)
  • Plaats om te bewegen voor mezelf en de leerkracht tot bij zijn cursisten om individueel bij te staan indien nodig
  • Een lesgever die zich enkel moet focussen op de workshop (bv niet nog de winkel mee moet openhouden)
  • Transparantie: goede informatie op voorhand en bij het begin over het verdere verloop van de workshop
  • Losse gezellige sfeer
  • Drankje en een koekje
  • Humor
  • Keuze uit verschillende lesplaatsen en verschillende tijden
  • Niet té zeer in het dialect
  • Honger geven naar meer
  • Leerkracht/ organisatie die open staat voor verandering, feedback vraagt en er ook effectief iets mee doen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.